سلماسلما، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 1 روز سن داره

من و سلما

سلما لالا.بخش چهارم

1392/1/26 17:06
نویسنده : مرضیه
1,210 بازدید
اشتراک گذاری

عادات خوابیدن (sleep assosiation)

شما برای خوابیدن چه می کنید ؟ تلویزیون می بینید؟ کتاب می خوانید؟عادت دارید با یک بالش خاص بخوابید؟ اینها عاداتی هستند که با خوابیدن شما مرتبط شده اند. اگر یک شب به هر دلیلی نتوانید روی بالشتان بخواید یا تلویزیون ببینید چه ؟ اگر روی بالشتان بخوابید و نیمه های شب ببینید که بالشتان نیست چه ؟ آیا دوباره به راحتی می خوابید ؟ حال ببینیم این مسائل برای کودکان چگونه است .

کودکان به روش های مختلفی می خوابند. باید بعضی را در آغوش تکان داد، بعضی را راه برد، بعضی با پستانک و برخی دیگر با شیرخوردن می خوابند. هر روشی که شما برای خواباندن کودک استفاده می کنید مادامی که برای شما مشکلی ایجاد نکند، خوب است. به استثنا خواباندن کودک با شیر ( سینه یا شیشه) چون در آینده منجر به خرابی دندان ها می شود.

پس مشکل چیست ؟

 

مشکلی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که کودکی که به یکی از این روش ها عادت کرده است، نمی تواند خودش خودش را آرام کند. بنابراین اگر نیمه شب بیدار شود و ببیند که سینه شما در دهانش نیست یا از آغوش و تکان دادن خبری نیست یا پستانکش افتاده؛ نمی تواند دوباره بخوابد و شما باید دوباره شرایط خوابیدن را برایش مهیا کنید. 

باید به این نکته توجه داشت که همه حتی بزرگسالان و کودکانی که تمام شب را می خوابند، بارها در طول شب بیدار میشوند اما دوباره بی هیچ مشکلی به خواب میروند و درواقع می توانند خود را آرام کنند. ممکن است به خاطر نیاورید که شب گذشته چند بار از خواب بیدار شدید و غلت زدید و بالشتان را صاف کردید و دوباره خوابیدید اما مطمئن باشید که اینطور بوده است. پس بیدار شدن کودک مشکلی ندارد. مسئله این است که نمی تواند بدون کمک شما دوباره بخوابد.

باید عادت خواب را از بچه ها گرفت یا آن را به عادتی تبدیل کرد که وابسته به حضور شما نباشد. یکی از بهترین روش های جایگزین برای عادت خواب کودک، انتخاب یک لاوی است. مثلا کودک را عادت بدهیدکه بعد از اتمام روتین، یک پتو یا عروسک خاص را در آغوش گرفته و بخوابد.

برای عادت دادن کودک به لاوی، آن  را فقط در زمان خواب به کودک بدهید. همچنین می توان چند قطره از شیر مادر را روی آن چکاند، یا آن را به بدن مادر مالید تا از طریق حس بویایی کودک را آرام کند. اگر کودک به لاوی عادت کند، نیمه شب هم که بیدار شد با دیدن لاوی در تختش دوباره خواهد خوابید. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

همراز مامان ایلیا
26 فروردین 92 19:39
خیلی قشنگ بود مطالبت مرضیه جون.من همشو خوندم.ادامه هم داره؟انشاالله که بتونم تو همین سن هم عادت خواب ایلیا رو درست کنم.ممنون ازت.بوووووسسسس

بله عزیزم ... کم کم می ترجمم، خودت که میدونی این بچه ها به لپ تاپ ماماناشون حساسیت دارند. انگار هووشونه !
زهره جون
27 فروردین 92 12:32
مرسی عزیزم . عااااالیه بی صبرانه منتظر ادامش هستم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به من و سلما می باشد