سلماسلما، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه سن داره

من و سلما

سلما لالا.بخش اول

1392/1/26 15:50
نویسنده : مرضیه
522 بازدید
اشتراک گذاری

من هیچ وقت آدم پرخوابی نبودم. همین چند وقت پیش بود که برادرم گفت چه حرصی از دست من می خورده که بچگی هامون، حتی جمعه ها هم زود بیدار می شدم و نمی ذاشتم اون هم بخوابه. اما دیگه نمی کشم ! 10 ماهه که یه خواب درست حسابی نداشتم.

سلما حدود ساعت 8 شب می خوابه و صبح هم همین حدودا بیدار میشه. تا اینجاش که عالیه! مشکل اینه که تا صبح حدود هفت هشت بار بیدار میشه و فقط هم دنبال سینه می گرده! محمد خیلی وقتا بیدار میشه تا کمک کنه اما کاری از دستش بر نمیاد. متاسفانه خدا در این زمینه کم کاری کرده ( خدا جون شوخی کردم، سوسکم نکنی )

اطرافیان عزیز می گن مادری یعنی همین دیگه! تا دو سال نباید یه خواب درست حسابی داشته باشی. اما مقالاتی که در این زمینه خوندم چیز دیگه ای می گن. 

از این به بعد می خوام مقالاتی که درمورد خواب کودکان میخونم رو به طور خلاصه ترجمه کنم و اینجا بذارم، شاید چاره خواب یه بچه تو این مقالات باشه. فعلا فقط از BabySleepSite ترجمه میذارم چون به نظر خودم فوق العاده است.

بخش اول 

چرا باید این خزعبلات را بخوانیم ؟

ابتدا باید دانست کودکان در شبانه روز به چه میزان خواب نیاز دارند. به طور میانگین کودکان زیر شش ماه، باید 14 ساعت از 24 را بخوابند. کودکان بین 6 تا 12 ماه به 13 تا 14 ساعت و کودکان بالای یک سال به 12-13 ساعت خواب در 24 ساعت نیاز دارند. تاثیر خواب بر موارد زیر ثابت شده است :

-          یادگیری و حافظه: بر اساس تحقیقات، کودکانی که به میزان کافی می خوابند سریعتر از کودکان دیگر یاد می گیرند! آیا خود شما وقتی خسته هستید به راحتی می توانید درس بخوانید ؟ در مورد کودکان این مطلب از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه آنها در مدت زمان کمی باید چیزهایی بسیاری بیاموزند.

-          امنیت: همانطور که رانندگی با خواب آلودگی و خستگی برای شما خطرناک است؛ این مساله برای کودکان نیز مشکل آفرین است. فعالیت های عادی مثل بالا و پایین رفتن از پله ها، سه چرخه سواری و ... برای کودکی که به میزان کافی استراحت نکرده بسیار خطرآفرین است.

-          خلق و خو: مشکلات رفتاری کودکان ارتباط مستقیمی با میزان خواب آنها دارد. کودکان خسته معمولا بدخلق، زودرنج و پرخاشگرند.

-          بیماری ها: سیستم دفاعی بدن هر انسانی در صورتی خستگی، قادر نیست به خوبی با عوامل بیماری زا مقابله کند.

-          چاقی: نتیجه تحقیقات کارشناسان در دانشگاه هاروارد، نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ میان کمبود خواب کودکان و چاقی آنهاست. بدن انسان با رهاسازی هورمون های لپتین و گرلین به مغز، فرمان سیری می دهد. اگر بدن خسته و شخص خواب آلوده باشد؛ میزان هورمون لپتین رها شده، به کمترین حد خود میرسد و شخص به خوردن بیش از حد ادامه می دهد. ( اگه این قسمت از نظر دوستان پزشکم بد ترجمه شده، شرمنده، همین قدر فهمیدم !)

-          افسردگی: تا چندی پیش پزشکان مشکلات خواب را یکی از عوارض افسردگی می دانستند، اما امروزه محققین ثابت کرده اند که مشکلات خواب یکی از عوامل اصلی در بروز افسردگی است. آکادمی خواب آمریکا (AASM) به تازگی اعلام کرده کسانی که از مشکلات خواب رنج می برند باید حتما برای حل این مشکل به پزشک مراجعه کنند.

هرساله 17 میلیون نفر در جهان به افسردگی دچار می شوند و یک کودک از هر 33 کودک در جهان به این عارضه مبتلاست.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

حامی
27 فروردین 92 0:10
اگه مایل باشید خوشحال میشیم از دوستیتون با حامی جان


ممنون. منم خیلی مشتاقم نوشته های بابا بلاگر رو بخونم
مینا
15 شهریور 92 15:08
سلام عزیزم نوشته هاتو در مورد خواب کودکان خوندم عالی بود .بهت افتخار میکنم .
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به من و سلما می باشد